Thursday, November 20, 2008

Pengurusan Modal Perniagaan

Dipetik drpd Gemilang 4 u blog....

Gemilang Mirza Sdn Bhd, adalah mandat daripada pemodal yang rata ratanya terdiri daripada golongan bumiputera. Ia adalah lanjutan daripada perniagaan syarikat yang semakin berkembang dan mendapat pengiktirafan. Kilang yang mengeluarkan produk syarikat juga bertaraf GMP dan berpusat di Semenanjung Malaysia.

Bagaimana syarikat menguruskan modal ? .,Contohnya begini, syarikat membeli produk yang belum dilabelkan daripada pengeluar atau kilang yang mengeluarkan produk dengan harga RM 1. Setelah dilabel atas nama syarikat (Mirza),menjual produk tersebut dengan harga RM 4. Maka keuntungan yang diperolehi RM 3. Di mana RM 3 inilah yang di bahagikan antara syarikat dan pemodal berdasarkan % pembahagian keuntungan.. Syarikat juga membeli produk produk keluaran syarikat lain dengan 'harga stokis', dan menjualnya dengan 'harga pasaran'..Katakanlah harga pasaran sesuatu produk RM 50. dan harga stokis atau harga pengedar RM 30.
.Maka keuntungan yang diperolehi RM 20 daripada harga pasaran. Perlu di ingat % pembahagian keuntungan adalah berdasarkan jumlah pendapatan bersih, selepas ditolak cukai pendapatan syarikat yang dibayar kepada Kerajaan.

Berdepan dengan persaingan global dalam dunia perniagaan, syarikat sentiasa komited,aktif dan bersedia di arena pengiklanan,promosi,menambah jumlah dan kepelbagaian produk serta mewujudkan rangkaian perniagaan (stokis) dan pelaburan baru yang menguntungkan. Semua ini mampu di jayakan sekiranya anda sebagai pemodal,memberi mandat,kepercayaan dan sokongan yang berterusan kepada syarikat..dan sebagai pemodal yang prihatin anda juga di galakkan mencuba produk produk bermutu keluaran syarikat serta membantu dalam usaha mempromosikan produk dengan cara anda sendiri....Sesungguhnya, benih yang baik hasil nya pasti baik.
Dipetik drpd Gemilang 4 u blog....