Monday, January 5, 2009

Gemilang Mirza di MAJLIS SEMINAR KEFAHAMAN PENGGUNAAN DAN PEMAKANAN HALALAN TOYYIBA (BAIK)

Pengasas IMP, Ybhg. Tuan Haji Ahmad Tajuddin Arshad, yang juga tetamu kehormat dan selaku Penceramah pada hari Seminar 17hb Jan 2009 di Dewan Masyarakat Baru, Papar.

Amalan Pengilangan Islam atau Islamic Manufacturing Practice (IMP) adalah suatu garis panduan piawaian amalan pengilangan untuk menghasilkan produk-produk "Halaalan Thoyyiba" menurut ketentuan syarak. Ianya juga bertujuan untuk memenuhi keperluan kearah kualiti, kemujaraban, kesucian dan keberkatan semasa proses pengilangan di peringkat awal hingga akhir.

Asas dan ciri-ciri IMP.

# Menggunakan bahan bahan yang dijamin halal.
# Kebersihan dan kesucian air mengikut Syarak.
# Pekerja mestilah muslim, menutup aurat dan sentiasa dalam keadaan wuduk.
# Dimulakan dengan bismillah dan doa.
# Tiada muzik dan sentiasa ada bacaan Al Quran.
# Peralatan dan mesin sentiasa menghadap arah kiblat.

Hikmah di sebalik pengilangan IMP

Makanan yang terhasil dari proses pengilangan yang halal lagi suci menjadi darah daging dan memberi kesan keatas fikiran, perasaan, jiwa dan budi pekerti manusia. Hasilnya mampu mengubah keseluruhan diri ruhani dan jasmani dari kegelapan (Zulmat) kepada petunjuk Allah (Nur).

Satu-satunya kilang milik Gemilang Mirza Sdn. Bhd. di Ipoh, Perak yang mempunyai status IMP dalam penghasilan produk dijamin kesucian dan keberkatannya. Mencari yang Halal adalah Fardhu bagi setiap Umat Islam. Maklumat lanjut mengenai IMP lawati www. sidratul. com. my.